La distorsió històrica habitual al país quan es tracta de literatura de l’edat moderna: un exemple

Pere Salses i Trilles (La Llaguna, Alta Cerdanya 1701-Ponts, Noguera 1781) va ser un eclesiàstic autor del Promptuari moral sagrat y cathecisme pastoral.., publicat en cinc volums entre 1754 i 1757 a Barcelona. L’obra és un sermonari, un exemplari de sermons per a la predicació dels eclesiàstics de l’època. Però és també un llibre de lectura per als laics, no solament un llibre dedicat als professionals, com els sermonaris convencionals, i això fa que sigui, alhora, un catecisme; un macrocatecisme.

La magnitud material de l’obra és colossal, tant com l’objectiu de tractar-hi minuciosament tots els temes de la fe catòlica. Per començar, és l’obra en prosa més extensa del barroc català: al voltant de 2400 pàgines de text imprès. Salses, com Francesc Eiximenis a la magna obra Lo Crestià, va prendre l’obrada de fer una enciclopèdia teològica i moral. Ara bé, allò que els fa equivalents és que llurs respectives obres s’adrecen «a persones simples e llegues e sens grans lletres» (Eiximenis) o a «la gent senzilla e ignorant» (Salses, al pròleg del volum V), per la qual cosa convé usar de «paraules senzilles i llanes, acomodades a la capacitat d’ells» (Salses). El fet d’adreçar-se al mateix destinatari els obligava a recórrer al vulgar, al català –i no al llatí, la llengua sàvia–, i a usar d’estratègies didàctiques, però també persuasives, és a dir, retòriques, per adequar l’estil al receptor.

Probablement, la major part dels lectors d’aquesta nota no en tindreu notícia, ni de l’autor ni de l’obra. I tanmateix hi ha un bon nombre d’estudiosos i d’aficionats a la literatura i a la cultura catalana que n’han parlat. Tota aquesta bibliografia –acadèmica, però també política– que hi fa referència ens el recorda gairebé sempre amb motiu de les afirmacions desacomplexades i fins reptadores que Salses va abocar al pròleg del primer volum del seu Promptuari sobre l’ús que de la llengua catalana feia en la seva mateixa obra. El fet cert és que si Pere Salses no hagués escrit aquelles afirmacions, tan sol·lícitament reportades des dels anys vint del segle passat, el record que n’hauria deixat seria ben pobre.

Però, de fet, donar importància primordial a les seves paraules en defensa del català és una interpretació anacrònica, una distorsió històrica. No cal dir que per a la cultura i la literatura catalanes, molt més important que les paraules del pròleg en defensa de l’ús del català, més o menys rutinàriament reportades per tothom, és el Promptuari mateix, l’obra sencera. Només el prejudici historiogràfic tradicional contra l’època moderna en conjunt no ha permès veure la perfecta “normalitat” de l’obra publicada en català, al costat de la seva ambició, i ha volgut veure en Salses només una de les poques “guspires” d’aquells temps de pretesa claudicació generalitzada sobre l’ús del català i per afrontar obres d’ambició en la nostra llengua. Perquè jo no hi veig sinó una obra ambiciosíssima, en cinc gruixuts volums impresos, de gran exigència literària i grandesa de propòsit, d’estructura perfectament disposada, amb un registre formal exigent i alhora adequat al destinatari a través del domini perfecte de la retòrica. Com Francesc Fontanella o Joan Ramis en el teatre, com Josep Romeguera en la prosa, com Agustí Eura en la poesia. Una altra cosa és que no ens agradi avui. Però aquí no venim a aplicar judicis estètics personals o a la moda, sinó a analitzar i valorar les obres de manera objectiva, és a dir, en la història. [Qui hi estigui interessat, pot llegir l’estudi Salses; aquesta és la publicació en què apareix.]

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Català, literatura catalana moderna i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s