Lectures i llocs (IV)

(continuació) Copio una nota meva del 2001: “He estat un parell de dies tancat a casa amb febre. Un refredat. He aprofitat per llegir, tot i l’ensopiment. Tinc tal quantitat de coses pendents de llegir que m’ha fet mandra pensar-hi i he agafat un dels darrers llibres que he comprat: Introducció a Shakespeare d’en Salvador Oliva. M’ha fet bona companyia les estones soltes que l’he llegit. Hi llegeixo un aforisme de Lichtenberg (que Oliva tradueix d’Auden) que fa: «Un llibre és un mirall: si un ase s’hi emmiralla, no hi pot pas esperar veure-hi un àngel.» Sensacional! La citació apareix quan l’Oliva explica que el que trobarem en un llibre literari, el que el gaudirem, està en relació de proporcionalitat amb la saviesa i l’experiència de cadascú. Es podria precisar: «Un bon llibre és un mirall:…»”. Fins aquí la meva autocitació.

Aquesta consideració val tant per a cadascun de nosaltres davant de la lectura simultània del mateix llibre com per a un mateix quan llegeix un mateix llibre en dos moments de la seva vida. Per exemple: quan jo era jovenot –més o menys jovenot–, vaig llegir El vigilant en el camp de sègol de Salinger. I vaig gaudir-ne i riure de valent, amb aquell tros d’animal d’en Holden Caulfield dient paraulotes a tort i a dret, enfrontat a tot i a tothom. Quan la vaig rellegir força anys després, no hi vaig percebre sinó amargor i vaig tancar el llibre amb una gran tristor, colpit per l’angoixa de l’adolescent. Era el mateix llibre, però jo no era ja el mateix. La lectura d’un llibre ens retorna la nostra imatge… Ves quina grandesa, la de la literatura!

Ernesto Sábato ho deia així: «Una catástrofe que sumiera a la humanidad en la miseria y en la ignorancia transmutaría el valor de todas las obras de arte, aniquilaría las riquezas de Leonardo, de los diálogos platónicos; nadie puede ver en una novela, en un cuadro, en un sistema de filosofía, más inteligencia, más matices de espíritu que los que él mismo tiene». (continuarem, ara que s’acosta Sant Jordi…)

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Literatura universal, memòria, Reflexió i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

