La recepció poètica contemporània d’un dels textos més importants de la nostra tradició literària (V)

(Continuació) El text que avui situem en aquest context de record i d’homenatge al sonet «A una dama que es pentina» del nostre poeta barroc Vicent Garcigabriel ferratera, rector de Vallfogona, pot sorprendre més d’un. De fet, no em consta que en cap estudi de l’obra ferrateriana s’hagi esmentat la relació d’aquest text amb el sonet de Garcia. Es tracta d’un poema breu de Gabriel Ferrater, «El distret», publicat a Menja’t una cama, al 1962. A la meva manera de veure, són patents els elements que ens remeten al text barroc.

 Gabriel Ferrater

El distret

Segur que avui hi havia núvols,

i no he mirat enlaire. Tot el dia

que veig cares i pedres i les soques dels arbres,

i les portes per on surten les cares i tornen a entrar.

Mirava de prop, no m’aixecava de terra.

Ara se m’ha fet fosc, i no he vist els núvols.

Que demà me’n recordi. L’altre dia

vaig mirar enlaire, i enllà de la baranamenjatunacama_coberta

d’un terrat, una noia que s’havia

rentat el cap, amb una tovallola

damunt les espatlles, s’anava passant,

una vegada i deu i vint, la pinta pels cabells.

Els braços em van semblar branques d’un arbre molt alt.

Eren les quatre de la tarda, i feia vent.

(Continuarà)

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Català, literatura catalana moderna, Literatura universal i etiquetada amb , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

