Reivindicació de Dos Passos

dos passosNovel·les amb una disposició narrativa experimental molt dinàmica, en què s’ofereix un mosaic humà inserit en el dinamisme inhòspit de Nova York i d’altres ciutats americanes en els anys previs a la Gran Depressió del 1929, des de principi de segle, passant pel període de la guerra del 1914, etc. Novel·les que es caracteritzen per una estructura fragmentària, feta d’escenes de personatges diversos d’extracció social vària, des dels més brillants fins als més obscurs, les quals van alternant entre elles i de tant en tant coincideixen, amb una tècnica de contrapunt ben travada. Novel·les en què, a aquesta xarxa d’escenes de personatges, s’hi incorporen retalls de diari de l’època, cançons populars, biografies, documents i materials diversos, tot conformant un collage a mode d’un quadre vivíssim de la societat nord-americana de l’època amb rerefons pessimista.

Aquesta engrescadora proposta narrativa és la que contenen les obres més celebrades d’un diner llargautor fonamental del segle XX pertanyent a la primera generació de la renovació formal de la narrativa de ficció que va veure el capgirament radical de la novel·lística vuitcentista al llarg dels anys 20 i 30. Parlo de John Dos Passos, un escriptor nord-americà (Chicago, 1896 – Baltimore, 1970) d’origen portuguès, tradicionalment inclòs dins la Lost Generation americana, les obres més conegudes del qual són Manhattan Transfer (1925) i l’anomenada trilogia USA que consta de The 42nd Parallel (El paraŀlel 42, 1930), Nineteen Nineteen (L’any 1919, 1932) i The Big Money (Diner llarg, 1936).

Absolutament recomanables. I, en canvi, Dos Passos és un autor a penes conegut avui entre nosaltres, especialment entre els més joves, i, malauradament, poc llegit. La seva narrativa va viure una certa foguerada al país als anys seixanta, quan les seves obres més importants van ser traduïdes al català i publicades per Edicions 62. Jo el vaig llegir amb fruïció als vuitanta, i fa massa anys que no en sento parlar al meu entorn. Crec que paga molt la pena de recuperar-lo i llegir-lo, molt. Sense cap mena de dubte, és un dels novel·listes en llengua anglesa més destacats del segle XX i, per tant, de la narrativa mundial.

Hi ha una estúpida moda –que ja dura massa– que diu que a l’estiu s’han de fer lectures usa dos passoslleugeres, ‘refrescants’. En fi: adjectius que dauren barroerament una ‘literatura’ banal. Un bon antídot contra tal astracanada és llegir bona literatura –és a dir, literatura tout court–  en qualsevol moment de l’any. I llegir Dos Passos és un magnífic exercici intel·lectual i estètic, i de passada, un bon remei contra l’estultícia humana.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Comentaris sobre literatura, Literatura universal i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Reivindicació de Dos Passos

  1. Pep, llegiré Dos Passos a qui li he llegit molt poca cosa. Aprofito per recomanar-te un llibre exepcional que em van regalar per Sant Lluís: *Stoner ** *(Ed. 62, en català), de John Williams, (Texas), obra poc coneguda i reconeguda i, en certa manera, oblidada, com també va passar amb amb William Maxwell, (Illinois) amb *Van venir com orenetes *(Libros del Asteroide)* *i *Adiós, hasta mañana *(Siruela), que han esdevingut també obres mestres. Els tres llibres els tinc, quan vulguis pots disposar-ne.

    Una abraçada i bona resta d’estiu.

    Lluís

    El dia 23 de juliol de 2013 21.44, Melancholia

    • pepvalsalobre ha dit:

      Gràcies, Lluís, per les teves recomanacions sempre tan encertades. L’Stoner ja l’he llegit; important, però amb una estructura molt convencional i uns canvis psicològics de la dona molt mal justificats…; els del Maxwell, desconeguts. Hi faig un cop d’ull.
      De l’Stoner se n’acaba de publicar una altra cosa sobre August, si no recordo malament. Bon estiu.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s