En la mateixa línia de la contradicció i l’ambigüitat, el sentit dels textos rabelesians és jocosament inestable, i la clau interpretativa es dispersa entre un sentit literal i un sentit al·legòric o simbòlic, carregats d’ironia pertorbadora i complexa. La multiplicitat de la interpretació de l’obra rabelesiana al llarg de la història evoca una gran riquesa de sentits. Interpretacions que ben sovint són contradictòries. Vegem-ne els fonaments. La composició mateixa del pròleg a Gargantua es basa en l’estètica de l’ambigüitat. És en aquest text preliminar que Rabelais traspassa al lector la responsabilitat total de la interpretació; li proposa un contracte de lectura que el receptor pot acceptar o refusar. El pròleg s’inicia amb un tòpic de la cultura humanista: la dualitat del personatge de Sòcrates, una aparença externa malgirbada que dissimula un interior de qualitats gairebé divines. L’oposició és traslladada al llibre mateix, entre aparença exterior (literalitat) i contingut (missatge latent). En efecte: Rabelais sol·licita explícitament al lector que superi la lectura literal i accedeixi a una d’al·legòrica, que hi cerqui el «plus hault sens», perquè anant més enllà de la superfície podrà descobrir veritats religioses, polítiques i econòmiques, en paraules de l’autor. Això converteix Gargantua en una obra oberta, i correspon al lector, segons les seves capacitats i sagacitat, la seva imaginació i experiència, assumir els sentits del llibre: «Un llibre és un mirall». Però l’autor roman protegit: qualsevol interpretació és responsabilitat del lector, no pas de Rabelais.
-
Entrades recents
- El teatre màgia
- Sobre el consum de carn a les societats occidentals: ineficàcia econòmica, desastre climàtic i ecològic, impacte sobre la salut i sofriment animal
- “Gargantua” de François Rabelais (VII): una lectura problematitzada (3)
- “Gargantua” de François Rabelais (VI): una lectura problematitzada (2)
- “Gargantua” de François Rabelais (V): una lectura problematitzada (1)
Arxius
- Abril 2021
- Agost 2020
- Mai 2020
- Abril 2020
- Març 2020
- febrer 2020
- Abril 2019
- Març 2019
- febrer 2019
- gener 2019
- Desembre 2018
- Novembre 2018
- Agost 2018
- Juliol 2018
- gener 2018
- Desembre 2017
- Agost 2017
- Abril 2017
- Març 2017
- febrer 2017
- gener 2017
- Novembre 2016
- Octubre 2016
- Setembre 2016
- Agost 2016
- Juliol 2016
- Juny 2015
- Desembre 2014
- Setembre 2014
- Agost 2014
- Juliol 2014
- Juny 2014
- Abril 2014
- Març 2014
- gener 2014
- Desembre 2013
- Novembre 2013
- Octubre 2013
- Setembre 2013
- Agost 2013
- Juliol 2013
- Juny 2013
- Mai 2013
- Abril 2013
- Març 2013
- febrer 2013
- gener 2013
- Desembre 2012
- Novembre 2012
- Octubre 2012
- Setembre 2012
- Agost 2012
- Juliol 2012
- Juny 2012
- Mai 2012
- Abril 2012
- Març 2012
- febrer 2012
- gener 2012
- Desembre 2011
- Novembre 2011
- Octubre 2011
- Setembre 2011
- Agost 2011
- Juliol 2011
- Juny 2011
- Mai 2011
- Abril 2011
- Març 2011
- febrer 2011
- gener 2011
- Desembre 2010
- Novembre 2010
- Octubre 2010
- Setembre 2010
- Agost 2010
Categories
Meta
Altres webs d'interès
Blogs
- Bloc d'Edicions Vitel·la
- Bloc d'en Jordi Martinoy
- Bloc d'en Xavier Villalba (UAB)
- Bloc de la Mariàngela Vilallonga
- Bloc de reflexió mundial dels Canosa Brothers
- Blog Històries de Llibre
- Blog sobre el plurilingisme literari
- De sals i pedregams. Bloc d'en Roger Costa-Pau
- Des d'EUA. Bloc d'en David Prats
- El biblionauta. Blog de Daniel Genís
- El blog de Na Laia. Bloc de la Laia Farré
- Flux. Bloc d'en Jaume Subirana
- Història! Bloc d'en Genís Barnosell
- La paraula escrita
- Vademècum. Blog de Maria Toldrà
web personal UdG
webs literatura antiga
- Institut de Llengua i Literatura Catalanes
- Mimesi. El pensament literari a l'àmbit català durant l'edat moderna
- Narpan. Espai de literatura i cultura medieval
- Nise. Literatura catalana moderna
- Qüern. Butlletí bibliogràfic d'història de la llengua i de la literatura catalanes de l'edat mitjana i moderna
- apostasia
- barroc
- catalanisme
- catalanofòbia
- catalanot
- català
- català a Europa
- català a l'escola
- catolicisme
- cinema
- Comentaris literaris
- cristianisme
- cultura antiga
- Decadència: el tòpic
- Ensenyament
- escola
- Escola Bruguera 100 anys
- Església
- filologia catalana
- Francesc Fontanella
- Frankfurt
- François Rabelais
- Girona
- Grup de recerca UdG
- historiografia moderna
- història
- història de la ciència
- història de la cultura
- història de la literatura
- història de la literatura catalana
- història de la medicina
- Humanitats
- immigració
- independentisme
- independència
- integració
- Itàlia
- Joan Pujol
- Lectorats de català
- lectura
- lectures
- Literatura catalana de viatges
- Literatura catalana moderna
- literatura clàssica
- literatura italiana
- literatura moderna
- Literatura mèdica
- Literatura universal
- llengua catalana
- llengua popular
- llibres
- malenconia
- manual de literatura catalana
- medicina popular
- melancholia
- memorialística
- memòria
- memòries personals
- mobilitat urbana
- nise
- novel·la
- paremiologia catalana
- poesia barroca
- poesia catalana
- poesia del Cinccents
- política
- política catalana
- presentacions de llibres
- receptaris
- Reflexió
- tradició literària catalana
- universitat
- Viatge de Pere Porter a l'Infern
- Vicent Garcia
- èpica catalana